• Vestingartillerie

  • Zr.Ms Celebes in gevecht met een Kota Mara (1859)

  • Zr Ms Karel Doorman en Zr Ms Willem vd Zaan

  • Neptunusdiploma

  • Citadel van Antwerpen

  • Lanciers de la Garde Imperiale (Hollanders)

Mouton2


Zie ook het fotoalbum van Sint Petrus Banden en de Algemene Begraafplaats op de Kerkhoflaan in Den Haag. Zie hier het persoonlijke fotoalbum van Mouton van Nieuw Guinea op de website van Maritiem Digitaal.


Inleiding

Zeger Willem Mouton (Rotterdam, 21 augustus 1929, overleden nabij Kombe, gelegen aan de zuidkuMoutonst van Nieuw-Guinea, 16 november 1957) was een Nederlands luitenant-ter-zee tweede klasse.

Mouton, bij leven woonachtig in Den Haag,  ligt begraven op de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan in Den Haag. Hij was ongehuwd.

Loopbaan

Mouton volgde aan het eind van de jaren veertig het Koninklijk Instituut voor de Marine. Hij was ten tijde van het vliegtuigongeluk dat hem zijn leven zou kosten actief in de rang van luitenant-ter-zee tweede klasse (oudste categorie), eerste officier van Hr. Ms. Snellius.

Ongeluk

Mouton en twee andere Nederlandse inzittenden, K. Ringma uit Ede en H.J. Goudloze uit Wassenaar, beiden gehuwd en tijdelijk woonachtig op Nieuw-Guinea, van een Beaver-watervliegtuigje kwamen tijdens een ongeluk om het leven. Een Engelse passagier, A.P.J. Mould, geraakte zwaar gewond en werd in het ziekenhuis te Merauke opgenomen.  De Beaver was eigendom van de Nederlandse Nieuw-Guinea-LuchtvaaPLaats wrakrtmaatschappij "De Kroonduif".

Het verongelukte toestel was kort tevoren te Merauke aangekomen en men was direct daarop begonnen met wijzigingen aan de Decca-installatie. Omstreeks twaalf uur koos men het luchtruim.

Het toestel verongelukte uiteindelijk op 16 november 1957 om half 5 op ongeveer 35 kilometer ten noordwesten van Merauke, toen het in opdracht van de Koninklijke Marine een technische (karterings)vlucht uitvoerde. De bestuurder had opdracht gekregen laag (100 meter) te vliegen om de wijzigingen die Mould in de installatie had aangebracht te bestuderen. Het vliegtuigje stortte neer op het strand nadat het met de rechtervleugel een palmboom geraakt had.

Nasleep

Nadat het vliegtuigje neergestort was werd de gewonde Engelsman door papoea's over een afstand van dertig kilometer naar de bewoonde wereld gedragen. Mould, wingcommander, was aan bWrakoord geweest ten behoeve van de Decca-installatie (voor de kartering). Hij was namelijk een employee van deze vliegtuiginstrumentenfabriek.

Toen het nieuws van het verongelukken van de Beaver bekend werd vertrokken de gouverneur van Nieuw-Guinea, dr. J. van Baal, de commandant van de Zeemacht van Nieuw-Guinea, de directeur van Verkeer en Energie en een commissie van onderzoek met een Dakota vanaf Hollandia om naar Merauke te vliegen en aldaar een onderzoek in te stellen.

Later ondernam ook G. Wansbeek, lid van het Bureau Veiligheid van de KLM, de tocht naar Nieuw-Guinea, naar Biak, om eveneens de mogelijke oorzaken van de vliegramp nader te bekijken. Wanbeek had eerder al nauwlettend de verrichtingen inzake het neerstorten van de constellation Neutron in juli 1957 gevolgd.

Begrafenis

Mouton, Ringma en Goudloze werden in eerste instantie te Merauke begraven. De plechtigheid werd onder meer  bijgewoond door de echtgenotes vZeger20Willem20Mouton20LTZan Ringma en Goudloze en gouverneur Van Baal. De laatste sprak enige woorden: "Deze vierde slag, die ons in zo'n korte tijd treft, grijpt ons niet alleen persoonlijk aan als mens maar ook als land".

De eerdere slagen waaraan Van Baal refereerde waren het neerstorten van de Neutron op 16 juli 1957 op Nieuw-Guinea, waarbij 58 mensen om het leven kwamen, het verongelukken van een toestel van de Marine, op 12 augustus, waarbij 9 mensen stierven en het neerstorten van een Twin Pioneer op 30 augustus, waarbij 2 man overleed.

Commissie van Onderzoek

De commissie van onderzoek stond onder leiding van luitenant-ter-zee-vlieger A. Bruinsma. Deze zag dat een onder een hoek van zestig graden gebogen palmboom beschadigingen vertoonde die zouden zijn veroorzaakt door de vleugeltank van de "Beaver".

Enige meters hiervan verwijderd lagen de afgebroken rechtervleugel en het toestel zelf. De losgescheurde motor en verwrongen schroef staken boven het zand uit.

Mouton werd later herbegraven op de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan in Den Haag. 


Bronvermelding


 [ Terug ]

 

 

f t