• Neptunusdiploma

• Citadel van Antwerpen

• Lanciers de la Garde Imperiale (Hollanders)

De laatste man

Hans Goedkoop. De laatste man. Een herinnering (aan generaal van Langen). Uitgeverij Augustus. Amsterdam/Antwerpen. 2012. 91 bladzijden.

Begin van de zoektocht

De laatste man is geschreven door Hans Goedkoop, kleinzoon van generaal Dirk Reinhard Adelbert van Langen, de hoofdpersoon, en op zoek naarscannen0002 - kopie 2 "de laatste man". Van Langen was voor zijn min of meer gedwongen pensionering onder meer de commandant van de Tijger Brigade, die tijdens de politionele acties orde trachtte te scheppen in Nederlands-Indië. Goedkoop begint zijn zoektocht naar de man maar vooral ook de militair door in gedachten een bezoekje te brengen aan de flat van zijn grootouders in  Den Haag.

Hij beschrijft Van Langen in diens rol van grootvader en tracht dan de verbinding te vinden met zijn activiteiten als officier. Hij ondervraagt vervolgens zijn moeder (ik wist niet beter of hij was er niet) over het gegeven dat zijn grootvader, indertijd 50 jaar en in de rang van generaal-majoor, werd "weggestopt" in een adviserende functie bij de brandweer. Dan blijkt dat Van Langen de hoofdpersoon in de organisatie van het vluchtplan (de ontsnapping) van Raymond Westerling was.

Archieven

Goedkoop neemt contact op met schrijver Jaap de Moor (Westerling's Oorlog) en op diens aanraden gaat hij naar het archief. Goedkoop beschrijft nu zijn zoektocht door deze archieven, evenals alle emoties die hierbij door hem heengaan terwijl hij speurt naar de diepere oorzaak waarom Van Langen ontslagen werd uit de militaire dienst terwijl de regering toch iedere reden had om hem in deze ingewikkelde kwestie dankbaar te zijn.

Het is niet aan ons om het verloop en de uitkomst van deze spannende speurtocht verder te onthullen. Wij raden u aan dit boekje te kopen en te lezen hoe de wondere wereld der hogere politiek efficiënt een einde maakte aan de tot dan toe onbesmette loopbaan van een integer officier.