Afdrukken
Details: Hoofdcategorie: Koninklijke Luchtmacht Categorie: Officieren, kaderleden en manschappen van de Luchtmacht | Gepubliceerd: 02 december 2014

Pauw1


Vroege loopbaan

Harry Pauw (Singapore, 10 januari 1918 - Vlaardingen, 10 mei 1940) was een Nederlandse reserve tweede luitenant-piloot (en waarnemer) en postuum begiftigd met het Vliegerkruis. Pauw werd in november 1938 benoemd en aangesteld tot reserve-tweede luitenant met bestemming voor de dienst van vlieger bij het reservepersoneel der landmacht, bij het wapen der infanterie, bij de luchtvaartbrigade. Hij was toen al actief als vlieger daarbij.

Pauw woonde in Naarden toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Hij was ingedeeld bij de derde jachtvliegtuigafdeling te Ypenburg (Jachtgroep Veldleger). Samen met zijn tweede man Ballangee vloog hij met een Douglas 8A/3N gevechtsbommenwerper. Op 10 mei 1940 werd het vliegtuig van Pauw nabij Vlaardingen neergeschoten.

Dood van Pauw

Pauw wist per parachute het vliegtuig te verlaten, hoewel hij zwaargewond was geraakt, maar Ballangee sneuvelde toen het vliegtuig en hijzelf neerstortten in een brandende olietank. Pauw landde in het veld bij Vlaardingen-Amacht en overleed aldaar aan Pauw grafzijn verwondingen.

Zijn lichaam werd begraven op de Algemene Begraafplaats te Vlaardingen tot 30 mei 1940, toen Pauw herbegraven werd op de Algemene Begraafplaats te Bussum. Deze begrafenis werd onder meer bijgewoond door de burgemeester van Naarden J.E. Boddens Hosang. In de aula voerde kapitein-vlieger Moolenaar het woord en herdacht zijn vriend. Militairen van de 5de jachtgroep vliegers liepen naast de baar en brachten bij het dalen van de kist een laatste militaire groet.

Nasleep

Voor zover bekend was Pauw de enige inwoner van Naarden die gedurende de meidagen van 1940 omkwam in dienst van het vaderland. Toen dit graf geruimd werd werden de resten overgebracht naar het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen, waar hij werd herbegraven in rij 13, graf 61. Bij Koninklijk Besluit van 6 mei 1946 nummer 9 werd Pauw begiftigd met het Vliegerkruis.

Dat was omdat hij moed en initiatief had betoond gedurende een of meer luchtgevechten tegen de vijand als lid van de bemanning van een Douglas-vliegtuig boven het Nederlandse vliegveld Ypenburg op 10 mei 1940, gedurende welke hij de dood vond. Op de Vinexlocatie Ypenburg, gemeente Rijswijk, werd een straat naar hem vernoemd.


Bronvermelding / zie ook


[ Terug