Kamevaar


  • Franciscus Simon (Frans) Kamevaar, geboren te Arnhem, 2 april 1924 en overleden te Lawang op 24 mei 1949 (Res. Tlt. 2-2 RH Boreel); hoogstwaarschijnlijk een broer of een neef van Bernardus Joseph Theodorus Kamevaar (Arnhem, 27 augustus 1927 - Korea, 18 maart 1953).

Inleiding

Kamevaar vertrok in 1947 in de rang van kornet naar Nederlands-Indië. Dat was bij het tweede eskadron van de Huzaren van Boreel (comBeediging tot tweede luitenant 333mandant: majoor J.A.C. Bartels), waar hij deel uitmaakte van het kader. Hij werd vlak voor de parade die op 30 april 1948 te Bandoeng gehouden werd beëdigd tot tweede luitenant. Tijdens de diverse strijdhandelingen werd hij aangesteld tot Motor Transport Officier en was in die functie verantwoordelijk voor het wagenpark van het eskadron.

Kamevaar kwam tijdens een ongeluk met zijn Willy's jeep op de weg van Lawang naar Malang om het leven. Hij zat op het moment van het ongeval niet zelf achter het stuur maar gaf rijles aan Huzaar Van Mol. De Willy kwam volgens ooggetuigen uit de richting van Lawang, minderde snelheid, reed een inrit in, vervolgens achteruit de brug op en viel toen door de leuning de brug af en de kali in.

Speculaties

De jeep lag op de kop in een kali; Huzaar Van Mol was zwaar gewond en Kamevaar was overleden aan de gevolgen van een verbrijzelde schedel en een diepe wond bij de linkeroksel. Zijn lichaam werd met een militair voertuig naar Malang getransporteerd. Er waren geruchten dat Kamevaar door een sniper was geraakt maar er deden ook verhalen de ronde dat Huzaar Van Mol Kamevaar uit de weg had wiBegrafenis Kamevaarllen ruimen. Kamevaar zat immers niet achter het stuur dus als hij door een scherpschutter in het hoofd was getroffen dan had Van Mol snel de jeep in veiligheid kunnen brengen.

Van Mol was geen gemakkelijke jongen geweest. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had hij gediend bij het Nationalsozialistisch Kraftfahrkorps, waardoor hij hoogstwaarschijnlijk een onverschillige cynische vent geworden was.  Anderen noemden hem een "patente kerel met een aangeboren antipathie voor officieren".  Uit technisch onderzoek kwam naar voren dat Van Mol bij het achteruitrijden op de brug waarschijnlijk een stuurfout had gemaakt en teveel gas had gegeven, waardoor hij achteruit van de brug was gereden.

Nasleep

De schok binnen het tweede eskadron was enorm want Kamevaar was een zeer gezien en geliefd persoon geweest. Het was daarnaGraf van Kamevaarast zeer treurig voor zijn familie (en verloofde), ook omdat de vader van Kamevaar in de oorlog gefusilleerd was door de Duitsers (later zou zijn broer of neef nog sneuvelen in Korea). Kamevaar werd op het kerkhof te Malang begraven, waar met saluutschoten van een peloton van 24 man de ceremonie werd opgeluisterd.

Iemand schreef in zijn dagboek: "Er worden duizenden patronen op ons verschoten waarbij niemand wordt geraakt en wanneer iemand even een proefritje gaat maken komt hij niet meer thuis. De dood komt als een dief in de nacht." Een ander merkte op: "Een kameraad die nu rust in Indische bodem en in Holland een groep die ons leger beledigt." 


Bronvermelding


 

 [ Terug ]

 

 

f t