Stef van Manen


Zie ook het fotoalbum. Foto's copyright Stef van Manen


Inleiding

Van Manen werd geboren in Hilversum, waar hij de lagere school en de LTS aan de Lieven de Keylaan volgde. Hij ging vervolgens als verwarmingsmonteur werken bij een lichtarmatuurfabriek  en meldde zich in 1976 aan bij het leger.

Oefening in DuitslandOefening in Duitsland2

 

 

 

 

 

 

Aldaar werd hij geplaatst bij het TS-OC (Technisch Specialisten Opleidings Centrum) te Appingedam en volgde een twee maanden durende basiscursus Algemene Militaire Vorming. Hij leerde tevens rijden op een YA 328 (Dikke Daf). Hij had intussen de keuze gemaakt  dat als de gelegenheid zich voordeed hij uitgezonden wilde worden.UNIFIller Van Manen

In de tussentijd deed Van Manen oefeningen in Duitsland en was hij eind 1976, begin 1977 gestationeerd in Zuid-Laren, in de Adolf van Nassaukazerne. In die tijd (van 23 mei 1977-11 juni 1977) deden zich de treinkaping in De Punt en de gijzeling van de lagere school in Bovensmilde voor.

Van Manen werd nu ingezet als bewaker op het terrein waar de treinkaping plaatsvond, zodat geen onbevoegden daar konden komen en tevens als observator. Hij werd na enige tijd afgelost en paraat gehouden als reserve voor eenzelfde functie bij de gegijzelde school.  Eind 1978 kwamen de eerste berichten over een eventuele missie naar Libanon. Van Manen pendelde nu korte tijd tussen Zuid-Laren en Millingen, de plaats waar de voertuigen gereed gemaakt en wit werden gespoten.  Niet lang daarna werd hij, na een korte verlofperiode, overgevlogen naar Libanon. 

BomshelterHoofdkwartier VN

 

 

 

 

 

 

 

 

Libanon was een geheel nieuwe ervaring voor hem; een muur van warmte en het geluid van schoten kwam aldaar de soldaten tegemoet. MP begleiding bij militaire colonnesMen overnachtte in een hangar en werd vervolgens op Franse legertrucks geladen en naar Haifa gebracht, waar de militaire voertuigen zouden worden opgepikt. Commandant der troepen aldaar was overste Lensink, die de wapens aan de manschappen uitreikte.

Van Manen werd geplaatst op post 716 Al Yatun, de hoogste gelegen post, waar hij was ingedeeld met zes YP’s.  Zijn taak was de eerste vijf maanden van zijn dienst het begeleiden van munitietransporten, transport van brandstof en het distribueren van voedsel. De laatste maand bracht hij door te Naqourah, waar hij ’s nachts wachtdiensten vervulde (van acht uur ’s avonds tot 7 uur ’s ochtends).Post in Libanon

In deze tijd vonden in zijn omgeving geregeld schermutselingen plaats tussen leden van de PLO/Hezbollah en Unifil eenheden, dus veel rust hadden de Unifillers niet.  Ook niet na de nachtdienst omdat de temperatuur dan de  45 graden bereikte en helikopters op het landingsplatform nabij aan en afvlogen. In plaats van slapen leerden Van Manen en zijn maten de plaatselijke bevolking patat bakken, zodat de frituur om de hoek was.UNIFILLibanon

Van Manen zei dat  tot de zaken die hij tijdens zijn diensttijd in Libanon had geleerd vooral saamhorigheid, respect voor de medemens en respect voor de vrijheid behoorden. Hij leerde dat vrijheid niet vanzelfsprekend is maar dat daar soms hard voor gewerkt moet worden. Hij verteldeDankbetuiging hoe onder meer zijn collega's eerste luitenant De Bruin en eerste luitenant Leen Hoogerwerf gewond raakten. Na terugkeer in Nederland kreeg hij twee weken ontschepingsverlof en werd toen geplaatst bij het 12de infanteriebataljon in Schaarsbergen. Hij werd nadat hij de dienst verlaten had vrachtwagenchauffeur en werkte voor diverse transportbedrijven, als laatste bij Van Gent & Loos (tegenwoordig DHL). Na een ongeluk, waardoor hij minder geschikt werd als vrachtautochauffeur, is Van Manen tegenwoordig aldaar werkzaam als transportplanner.

Met de Unifil Vereniging, waar hij lid van is, neemt hij onder meer deel aan Bussum Bridgehead, de herdenking op het Ereveld in Loenen en de Veteranendag in Wageningen.


[ Terug

f t