Gebruikerswaardering: 3 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter inactiefSter inactief
 

66


Inleiding

In augustus 2015 werd op het landgoed Bronbeek door de president van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting, Piet Hein Donner, een monument onthuld met daarop de namen van de slachtoffers die vielen tijdens de bouw van de Pakan Baroe spoorlijn. Pakan Baroe

Deze spoorlijn werd door dwangarbeiders en krijgsgevangenen aangelegd tijdens de Japanse bezetting van Nederlands- Indië (1942-1945). 

Het monument bestaat uit twee stukken spoorlijn, waarbij op de dwarsliggers de namen van de 519 Nederlandse slachtoffers zijn gegraveerd.

Op de dag dat de Pakan Baroe spoorlijn in 1945 in bedrijf kon worden genomen, op 15 augustus, capituleerde Japan, waardoor de spoorlijn alleen nog enige malen werd gebruikt voor de afvoer van (voormalige) gevangenen.  Zo waren alle offers voor niets geweest. 

Pakan Baroe spoorlijn

De Pakan Baroe spoorweg werd tussen september 1943 en augustus 1945 aangelegd door ongeveer 50.000 dwangarbeiders, waarvan er tijdens de aanleg 26.000 stierven.  Pakan Baroe laatste gang naar de begraafplaats van kamp 2

De verbinding was oorspronkelijk bedoeld om de binnenlanden van Sumatra te ontsluiten maar werd later bestemd om als verdedigings- en transportinstrument voor de Japanners te dienen.   

Vanaf 1943 stelde men vooral romoesja's te werk voor de bouw van de dijk, na mei 1944 werden daarnaast en met name ook krijgsgevangenen ingezet, die de spoorlijn op de verhoging dienden aan te leggen.

De sterfte onder de "arbeiders" lag erg hoog omdat de tewerk gestelden al in een slechte conditie verkeerden doordat een groot aantal van hen nog onlangs beruchte Japanse zeetransporten overleefd hadden.

Vervolgens dienden zij hard te werken onder erbarmelijke omstandigheden, zonder enige medische hulp. Deze steun was de slachtoffers van veel nut geweest gezien de slechte voeding, ernstige mishandeling en vele tropische ziekten en dysenterie die heersten.   

Omdat de Japanners niet aan de spoorwegwerkers vertelden dat Japan op 15 augustus 1945 gecapituleerd had werkten zij nog enige tijd door tot men door de geallieerden bevrijd werd. 

Willem Gerrit Plink (1907-1945)

Willem Gerrit Plink, sergeant-majoor der Administratie bij het KNIL, overleefde een verschrikkelijk zeetransport met de Junyo MaruDodenkamp en werd vervolgens aan de Pakan Baroe spoorlijn te werk gesteld. 

Plink verrichtte nog enige maanden onder gruwelijke omstandigheden aan de spoorlijn ziijn opgelegde werkzaamheden en werd toen in de ziekenbarak van kamp 2, in naam een herstellingsoord, in werkelijkheid een plek om te sterven, opgenomen.  

Op 18 maart 1945 trachtte de vriend van Plink hem te bewegen toch aan het werk te gaan omdat hij, als hij bleef liggen, dood zou gaan. Diezelfde dag overleed Plink inderdaad, werd naar het lijkenhuisje vervoerd en nog dezelfde dag begraven.  

Zijn zoon, Willem Louis Plink,  was aanwezig bij de  plechtige onthullling van het monument voor de Nederlandse slachtoffers van de Pakan Baroe spoorlijn op het landgoed Bronbeek. Zijn kleinzoons verrichten de formele handelingen. 


 

f t

Login