Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Gebed uit

Casper Koolsbergen. Gebed uit Joegoslavië. Dagboek uit een verscheurd land. Uitgeverij Van Wijnen. 1992. 92 bladzijden.

De schrijver, Casper Koolsbergen, ging als geestelijk begeleider met de Nederlandse missie (het eerste Nederlandse VN-Verbindingsbataljon) mee naar Joegoslavië. Het boek is geschreven in de vorm van Casper Koolsbergeneen gebed, met veel aandacht voor details en met stijlpareltjes als er verscheen een minaret in het landschap. Ik weet niet wat u daar precies van vindt  - wijst hij naar U of langs U heen? (bladzijde 9). Het zou echter jammer zijn als de niet-gelovige lezer zich zou laten afschrikken door genoemde vorm, want dit boekje is zeer de moeite waard door de scherpe observaties van de schrijver.

Koolsbergen begint zijn werkje met het vertrek van de Nederlandse troepen naar Zagreb, waar zij enkele Kroatische militairen ontmoetten: ze maakten enthousiast het V-teken dus blijkbaar waren ze overtuigd van het goede van UNPROFOR. Een dag later hoorden wij echter dat die twee vingers Kroatië betekenden (bladzijde 6). Koolsbergen werd ingedeeld bij de groep die naar Sarajevo zou gaan en schreef onderweg over de relatie tussen de Serviërs en Kroaten: ze konden elkaar zien maar gunden elkaar nauwelijks het licht in de ogen (bladzijde 9).

Sarajevo

Te Sarajevo betrokken de zestig Nederlanders een voormalig bejaardenoord, het Rainbow-hotel, naar de felle kleuren. 's Avonds werden zowel het parlementsgebouw als het VN-hoofdkwartier aangevallen; in zijn functie als geestVrachtauto Sarajevoelijk begeleider maakte Koolsbergen een tocht naar het Tjechische bataljon in Zuid-Krajina en naar drie Nederlandse bataljons in deze sector. Over de verwoeste kerken die hij onderweg zag schrijft hij: dat we van uw kerk soms een puinhoop maken weet iedereen, maar hier leggen ze dat wel erg letterlijk uit! (bladzijde 17). Intussen werd de strijd steeds heviger, scheurden Migs vlak over het hotel en bereiken de eerste vrachtauto's met vluchtelingen Sarajevo.

Koolshoven beschrijft hoe hij verschillende reizen naar andere bataljons in den lande maakte, waarbij hij soms meer dan 30 roadblocks tegenkwam; intussen namen in Sarajevo de spanning en de gevechtshandelingen steeds toe: wie waagt zich in deze stad nog op straat? In elke geval de mensen die weinig meer te verliezen hebben (bladzijde 37). De Veiligheidsraad besliste dat het grootste gedeelte van het hoofdkwartier naar Belgrado zou vertrekken; de volgende dag werd het Rainbow-hotel getroffen door een granaatinslag en de resterende tijd tot vertrek brachten de Nederlanders door in de schuilkelders van het hotel.

Belgrado

Vanuit Belgrado vertrok Koolsbergen voor een reis naar Zagreb en de Sector West (hoofdkwartier Daruvar). Hij beschrijft de moeite die hij soms moestCombi geestelijke hulp doen om een bataljon te kunnen bezoeken: de mensen weten dat ik in dienst van de Grote Baas ben maar ik kom pas bij hen binnen in het kielzog van de kleine baas (bladzijde 52).

Koolsbergen schuwt gruwelijke beschrijvingen niet als hij bij een beschrijving van de moordpartijen die plaatsvonden de definitie van een Colombiaanse stropdas geeft: de keel wordt opengesneden en door het gat wordt de tong naar buiten getrokken (bladzijde 58). In deze periode bracht hij samen met een konvooi een bezoek van een week aan Sarajevo  en hierover schrijft hij veilig is het niet in Serajevo maar ik vind het te gek om de stad weer eens te kunnen zien (bladzijde 66).

Terugkeer

Tijdens Koolsbergens verblijf in Sarajevo vond er vlak bij de plaats waar hij zich bevond een aanval plaats, waarbij twee doden en twintig gewonden vielen. In zijn boek beschrijft hij ook zijn bevindingen in Vukovar, dat indertijd vrijwel geheel verwoest was, en zijn aankomst bij het nieuwe werkgebouw te Zagreb.

Hij eindigt het werkje met zijn overdenkingen bij de terugkeer naar Nederland. Hoewel het boek waarschijnlijk niet overal "diplomatiek correct" geschreven is en wij zelf niet religieus van aard zijn bevelen wij Gebed uit Joegoslavië aan iedereen aan die geïnteresseerd is in de menselijke  (dus niet zozeer de militaire of politieke) kant van een vredesmissie.

Login